Ernæring, Oral Patologi

Hva er gingivitt?

Gingivitt er en kronisk inflammasjon av tannkjøttet (gingiva), og er gjerne knyttet til dårlig oral hygiene. Gingivitt kalles gjerne det tidlige stadiet av tannkjøttsykdom (periodontal sykdom og periodontitt).

Gingivitt er noe alle voksne har i en eller annen grad, men det er ønskelig å ha gingivitt i minst mulig grad. Hvis det får utvikle seg fritt (uten god oral hygiene, dvs. tannpuss og bruk av tanntråd) kan det utvikle seg videre til periodontitt, som er en mer alvorlig sykdom, og som ikke er reversibel (uten kirurgi). Periodontitt involverer gjerne beintap, og videre til dårlig feste for tennene eller tanntap.

Årsaker til gingivitt:
Andre faktorer enn dårlig hygiene som gjerne er knyttet til gingivitt er:

• Røyking
  • Enkelte medisiner
  • Graviditet
  • Genetikk
  • Pubertet
  • Hormoner
  • Enkelte sykdommer
  • Dårlig ernæring

Hvordan forhindre gingivitt:
Det viktigste er å opprettholde god oral hygiene, ved hjelp av tannpuss minst 2 ganger per dag, daglig bruk av tanntråd, samt munnskyll.
Det er anbefalt å bruke myk tannbørste.

Behandling:
Om gingivitt oppdages i et tidlig stadie, er det veldig greit å behandle. Fortsatt er det god oral hygiene som gjelder. I tillegg kan tannlege/tannpleier hjelpe til med å rense (scale) tennene for tannstein, og fjerne plakk på tennene.
Riktig bruk av tannbørste og tanntråd kan man også få opplæring i.
Vitamin C, Tranebær og grapefrukt er ernæringsmessig bra mot gingivitt.